یراق آلات

طلق دید تابلو برق چیست؟ + مهمترین نکات خرید و نصب طلق دید

طلق دید تابلو برق چیا دریچه تابلو برق

طلق دید تابلو برق یا دریچه دید تابلو برق، یک نوع یراق آلات تابلو برق است، در واقع یک قطعه مسطح شفاف است که از آن برای مشاهده داخل تابلو برق، استفاده می‌شود. این محصول، گاهاً با نام دریچه تابلو برق یا دریچه تابلویی هم شناخته می‌شود. طلق دید، داخل دریچه‌ای مربع، مستطیل یا دایره‌ای که به همین منظور بر روی تابلو برق، ایجاد شده است، متناسب با شکل دریچه نصب می‌شود. 

شاید شما نیز از کاربردهای مهم طلق دید، بی اطلاع باشید و یا برای نصب آن یا حتی تشخیص نوع مرغوب و فیک آن با مشکلاتی، روبه رو باشید، ما در این وبلاگ تلاش کرده‌ایم، مهمترین نکات کاربردی طلق دید و نکات مهم نصب آن به همراه آموزش نحوه نصب طلق دید بر روی تابلو را بیان کنیم. لذا دعوت می‌کنم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

کاربرد مهم طلق دید تابلو یا دریچه تابلویی برای مشاهده کنتورهای برق

اگر با تابلوهای برق، سر و کار داشته باشید، قطعاً برای مشاهده کنتورهای برق که داخل محفظه تابلو برق، قرار گرفته‌اند و قابلیت دسترسی به آنها نیز وجود ندارد، با مشکل مواجه هستید؛ غالباً تابلوهای برق را به خاطر مسائل امنیتی و ایمنی قفل می‌کنند، در چنین مواقعی دسترسی به اطلاعات کنتورهای برق داخل تابلو، کار دشواری است.

به همین منظور، مهندسین برق برای رفع این مشکل، طلق دید یا دریچه تابلویی را برای نصب بر روی تابلوهای برق، طراحی و مورد استفاده قرار داده‌اند. در واقع کاربرد مهم طلق دید تابلو برق، فراهم کردن امکان مشاهده راحت کنتورهای برق موجود در داخل تابلو برق، و به طور کلی مشاهده فضای داخلی تابلو، بدون باز کردن درب تابلو برق، است.

با طلق دید، اطلاعات کنتور برق و داخل تابلو برق را به راحتی مشاهده کنید

نحوه استفاده و بهره‌وری طلق دید تابلو، بسیار ساده و راحت است و تنها کافی است با قرار گرفتن در کنار تابلو برق از پشت طلق دید، فضای داخلی تابلو را مشاهده نمایید. در تابلوهای برق مصرفی، مأمور ثبت کارکرد، فقط با مشاهده از بیرون تابلو برق به راحتی می‌تواند، آمار و اطلاعات کارکرد کنتور را ثبت نماید.

طلق دید

طلق دید تابلو برق در چه ابعادی تولید می‌شود؟

اندازه اکثر طلق‌های دید مطابق با صفحه کنتور برق، طراحی شده است که سایز ۹۶ در ۹۶ میلیمتر است.

ساختار ظاهری طلق دید یا دریچه تابلویی

طلق دید در شکل‌های متنوعی تولید می‌شود همانند:

انواع طلق دید تابلو از لحاظ شکل ظاهری

  • طلق دید مربعی

  • طلق دید مستطیلی

  • طلق دید دایره ‌ای

تنوع شکل ظاهری طلق دید: طلق دید در اشکال مختلف مربع ، مستطیل و دایره تولید شده‌اند که متداول‌ترین آنها سایز ۹۶ در ۹۶ است. سایزهای ۷۲ در ۷۲ و ۱۴۴ در ۱۴۴ از دیگر سایزهای موجود در بازار طلق دید است.

طلق دید از چه موادی ساخته می‌شود؟

طلق دید تابلو برق می‌بایست از مواد پلی کربنات یووی دار (uv)، تولید شود که بعد از قرارگیری در معرض نور مستقیم آفتاب تغییر رنگ ندهد.

اخیراً با بالا رفتن قیمت مواد اولیه، تولید کنندگان سودجو به دنبال استفاده از مواد غیر استاندارد به جای پلی کربنات یو وی برآمده‌اند. همین نکته مهم باعث شده است، طلق‌های دیدِ بدل، وارد بازار شوند. از آنجایی که تنها با گذشت زمان و در معرض نور خورشید قرار گرفتن این طلق‌ها، غیر اصل بودن آنها مشخص می‌شود، افراد زیادی از این طریق به دام تولیدکنندکان طلق دید بدل، می‌افتند.

در صورتی که برای خریدتان ارزش قائلید و نمی‌خواهید، پول خودتان را صرف خرید جنس بدل و بی کیفیت، کنید با خیال راحت، طلق دید اصل با جنس پلی کربنات یو وی را از ما بخواهید.

عواقب استفاده از طلق دید غیر استاندارد و غیر اصل

طلق دید غیر استاندارد دارای ویژگی‌های زیر است که عبارتند از:

  • تغییر رنگ طلق غیر استاندارد

  • عدم مشاهده درست از طریق طلق نامرغوب

طلق‌های غیر استاندارد و نامرغوب که از مواد کریستال و یا مواد اولیه متفرقه،  تولید شده‌اند، یک سری تبعات منفی به دنبال دارد. مهمترین ضرر این نوع طلق‌ها این است که بعد از گذشت مدت زمانی، تغییر رنگ  خواهند داد. زرد شدن و تار شدن این محصول، امکان مشاهده تجهیزات تابلو برق از بیرون تابلو برق را با مشکل، مواجه می‌کند تا جایی که مشاهده داخل تابلو از پشت این طلق‌ها، میسر نیست. به همین دلیل، اداره برق، استفاده از طلق‌های بزرگتر و سرتاسری استاندارد و اصل را بر روی تابلوهای برق منازل و کارخانه‌ها، الزامی کرده است.

نکات مهم نصب طلق دید تابلویی

نصب طلق دید تابلو در عین سادگی، چند نکته دارد که بایستی حتماً به آنها توجه کرد در غیر این صورت با مشکلاتی مواجه خواهید شد. برای کمک به نصب راحت طلق دید به این نکات مهم که در ذیل بیان می‌شود، توجه نمایید.

1. تناسب اندازه طلق دید با محل نصب آن بر روی تابلو برق

برای نصب طلق دید باید به برشی که روی تابلو، جهت نصب طلق ایجاد شده است توجه کنید. لازم است، محل و جایگاه نصب طلق دید بر روی ورق تابلو برق، حتماً به اندازه ۹۶×۹۶ میلی‌متر برش خورده باشد.

عدم تطابق سایز طلق دید با محل نصب آن بر روی تابلو، باعث چه مشکلاتی می شود؟

در صورتی که برش جای طلق روی تابلو، کوچکتر از سایز گفته شده باشد، طلق، نصب نخواهد شد و بلعکس اگر برش مد نظر، بزرگ‌تر  از ابعاد طلق، باشد پس از نصب طلق، شاهد لق بودن و فیکس نبودن آن بر روی تابلو، خواهید بود.

2. استفاده از نوار لاستیکی در پشت طلق برای رفع لرزش و ممانعت از ورود گرد و غبار به تابلو

بعد از چک کردن برش، نوار لاستیکی موجود در بسته بندی طلق را برداشته و آنرا در شیار تعبیه شده در پشت طلق، قرار می‌دهیم. استفاده از این نوار بعد از نصب و جا افتادن گیره‌های طلق در پشت ورق،  مانع مهمی برای جلوگیری از ورود گرد و غبار و همچنین ایجاد لرزش، خواهد شد.

3. وجود چند خار در پشت طلق دید برای اتصال طلق به ورق تابلو

طلق دید در قسمت پشتی خود، در قسمتی که به ورق فلزی تابلو، نصب می‌شود در هر ضلع، دارای دو عدد خار برای اتصال و نگهداری طلق به ورق فلزی تابلو است. در مجموع تعداد این خارها به ۸ عدد می‌رسد.

آموزش نحوه نصب طلق دید تابلو

برای نصب طلق دید، آن را طوری از پشت، روی قسمت برش خورده روی تابلو، قرار می‌دهیم که مطابق با خط برشِ ورق باشد. اکنون با جا انداختن دو عدد خار در یک ضلع و با ضربه دست به ضلعِ مقابل طلق دید، به جاانداختن طرف دیگر نیز اقدام می‌کنیم.

نهایتاً بعد از وارد کردن چند ضربه آرام، تمامی ۸ عدد خار پشت بدنه طلق، جا افتاده و طلق دید نصب می‌شود.

نکته مهم

در صورت خرید طلق دید تهیه شده از اجناس نامرغوب مواد کریستال و یا مواد شفاف غیر استاندارد، در بیشتر اوقات در مرحله نصب، خارهای پشت طلق دید، می‌شکنند و بدون خار هم طلق دید روی تابلو، فیکس نخواهد نشد.

بنابراین توصیه می‌کنیم شما مصرف کننده گرامی، حتماً طلق دید خود را از مواد پلی کربنات یو وی‌دار  و از جای مطمئن، تهیه نمایید.

بازار خرید و فروش طلق دید تابلو برق

بازار خرید و فروش طلق دید تابلو برق در لاله زار تهران واقع شده است.

بزرگترین فروشگاه خرید طلق دید تابلویی در تهران

بزرگترین فروشگاه خرید طلق دید تابلو در خیابان لاله زار تهران با نام تأمین برق ادب، سالیان مدیدی است که در این حوزه مشغول فعالیت و خدمت‌رسانی به هموطنان عزیز می‌باشد. از افتخارات این شرکت فعالیت مستمر فیزیکی در فروشگاه و فعالیت 24 ساعته از طریق وب سایت این شرکت است.

آدرس فروشگاه خرید طلق دید تأمین برق ادب در تهران

فروشگاه تأمین برق ادب برای خرید حضوری هموطنان عزیز به آدرس تهران – خیابان لاله زار نو – بعد از چهار راه منوچهری – ساختمان بنیاد فرهنگی البرز 3 – پلاک 624 – طبقه منفی 1 – واحد 3 است.

همچنین سایر  هموطنانی که به علت بعد مسافت و یا سایر مشکلات، نمی‌توانند خرید حضوری داشته باشند، می‌توانند در تمامی 24 ساعت شبانه روز از طریق وب سایت رسمی این شرکت به آدرس: https://taminbarghadab.com/ ، مراجعه نموده و سفارش خود را ثبت، نمایند. همکاران ما در اسرع وقت محصول مورد نیازتان را برای شما از طریق پست، پیک و یا تیپاکس، ارسال خواهند نمود.

طلق دید برای چه افرادی کاربرد دارد؟

برای همگی فعالان عرصه صنعت و تولید، برق کاران، کارگاه‌ها و کارخانه‌ها، شرکت‌ها و تمامی مجموعه‌هایی که از تابلو برق، استفاده زیادی دارند و حتی برای تابلوهای ساختمان‎های بزرگ و منازل، خرید عمده و جزئی طلق دید تابلو برق؛ توصیه می‌شود.

 وبلاگهای ما را اینجا بخوانید.

با تشکر

payamani

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA *در حال بارگیری کپچا...